top of page

Od przykładu do reguły


Chciałam przeprowadzić lekcję o rodzajach literackich a jednocześnie przypomnieć co nieco z klasy siódmej. Ale uniknąć wykładu a postawić na aktywność uczniów. Dla każdej z uczniowskich grup przygotowałam kolorowe fiszki z tytułami kilku utworów poznanych w klasie siódmej. Dołączyłam kilka pustych kartek. Użyłam czterech kolorów, które oznaczały lirykę, epikę i dramat. Czwarty był dla utworów reprezentujących gatunki mieszane- poznanej satyry i ballady. Poprosiłam uczniów, by sami odkryli, jakim kluczem kierowałam się, różnicując kolory. Potrzebowali zaledwie kilku minut, by to odkryć. Kolejnym krokiem było uzupełnianie przez uczniów pustych kartek zapamiętanymi z klasy siódmej tytułami. Następnie uczniowie opracowywali ściągę ósmoklasisty na temat rodzajów literackich. Sami wybierali formę- tabela, wykres. A nasza lekcja zakończyła się rundą: wiem, rozumiem,zapamiętałem.

bottom of page